dyplom
aneks
Prodrom oznacza zapowiedź katastrofy. Prace inspirowane są narzędziami rolniczymi i maszynami tortur. Powtarzający się motyw wnętrz nawiązuje do przymusowej izolacji związanej z epidemią korona wirusa.
Aneks składa się z dwóch filmów z okresu kwarantanny, Okno i Schody oraz wideo Inwazja, dotyczącego zagrożenia i rozprzestrzeniania się chorób. Druga część aneksu to cykl kolaży Sztuka poza polem sztuki®, przedstawiających konfrontacje artystki ze światem spoza środowiska artystycznego. Ekspozycji towarzyszy brona zębata.
Ur. 1996. Studia: Wydział Malarstwa ASP w Warszawie (2014–2020), Akademie výtvarných umění w Pradze (w ramach programu Erasmus +, 2017/18). Dziedziny działalności artystycznej: malarstwo, rysunek, instalacja, rzeźba, fotografia, performans, grafika i wideo. Wystawy indywidualne: Szyf, Kaplica, Warszawa (2018); Między świętami a majówką, Karrot, Warszawa (2019); Heavyweight//Waga ciężka, Stroboskop Art Space, Warszawa (2019); Prodrom, Galeria Wizytująca, Warszawa (2020). Finalistka konkursu Artystyczna Podróż Hestii (2020).
promotor: prof. Jarosław Modzelewski
Likwidacja Państwowych Gospodarstw Rolnych (PGR) była błędem, a już na pewno błędny był sposób jej przeprowadzenia. Źle potraktowano ludzi, przestrzeń i ziemię.
Twórczość Anny Rutkowskiej mieści się w tej triadzie. Trudno oczywiście uważać Jej pracę za próbę odkupienia błędów tak zwanej „transformacji”, ale intelektualny i biologiczny aspekt Jej wysiłku pozwala przypomnieć sobie, że gdzieś mieszkamy i coś jemy, i żyjemy.
Oszczędnymi, ale zdecydowanymi środkami wyrazu artystka ustanawia pierwszy plan, a może dopiero przedplan, na drodze do uszanowania ziemi i przestrzeni, następne mogą być trudniejsze. Jako kobieta rozumie ziemię lepiej niż mężczyzna, który ją uprawia. Rozumie jej ból znoszony w ciszy. Stosując wytrawny kolor tempery i intuicyjny, kaligraficzny gest Anna Rutkowska daje nam lekcje z podstaw kultury – jak z szacunkiem poruszać się w przestrzeni, której podstawą jest ziemia, a tłem niebo.
promotor: dr hab. Jan Mioduszewski, prof. Uczelni
Anka Rutkowska studiując na Wydziale Malarstwa, zajęła się performansem. Jej kolejne akcje zapamiętałem jako odważne i żywiołowe. Na zainteresowanie tym rodzajem ekspresji wpłynęły zarówno dyskusje w naszej Pracowni, jak i spotkania z profesorami gościnnymi na Wydziale Malarstwa: Anetą Grzeszykowską, Oskarem Dawickim i Piotrem Janasem. Anna stale wykorzystuje siebie i tak pracowała właściwie przez cały czas odkąd się znamy. Pracuje ze swoimi emocjami, pamięcią i ciałem, traktuje siebie jak modelkę, „robi” autoportrety. Aneks ze Struktur Wizualnych to cykl fotokolaży pt. Sztuka poza polem sztuki, w których oczywiście „wystąpiła”, oraz instalacja Agrokultura. Ponadto trzy prace wideo. W tych realizacjach performans stanowi punkt wyjścia; został wykonany do kamery lub obiektywu aparatu. Tytuł Sztuka poza polem sztuki jest złośliwy wobec nadużywanego w języku krytyki idiomu „pole”. Ujawnia dystans Rutkowskiej do powagi dzieła. Artystka często jest ironiczna, zajmuje ją absurd. W tym cyklu łączy seksualność z maszynami rolniczymi. Są w nim echa kultów agrarnych. W swojej sztuce Anna Rutkowska ulega impulsom podświadomym, jednocześnie konstruuje przekaz i potrafi błysnąć inteligentnym dowcipem.