Nadia Markiewicz

Wydział Sztuki Mediów

Jackpot

dyplom

Supernormal

aneks

Praca Jackpot porusza wątek niepełnosprawności, która jest aspektem człowieczeństwa wypartym z naszego imaginarium. Urodziłam się bez ręki i jako dziecko chciałam zagrać w bilard. Okazało się, że nie jestem w stanie chwycić kija tak, żeby uczestniczyć w grze na równych zasadach. Ta sytuacja stała się podstawą dla projektu sytuacji przestrzennej o charakterze performatywnym, składającym się z zielonej wykładziny nawiązującej do powierzchni stołu bilardowego, stroju kuli 8, kasetonu reklamowego ze zdjęciem RTG mojej zniekształconej kości oraz wideo z jednostajnie obracającym się kołem fortuny.

Lightbox dzięki uprzejmości firmy Prokonstrukcje.

Ur. 1992. Studia: Gerrit Rietveld Academie w Amsterdamie (2010–2011), Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego (2011–2014), Wydział Sztuki Mediów Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (2015–2020). Stypendium Rektora ASP za osiągnięcia artystyczne. Dziedziny działalności artystycznej: wideo, instalacja, działania performatywne. Wystawa indywidualna: One armed bandit, Punkt Odbioru Sztuki, Łódź (2019).

Jackpot

promotor: prof. Mirosław Bałka

Praca dyplomowa Nadii Markiewicz to zbiór bardzo ważnych rozważań na temat relacji społecznych i politycznych budujących strukturę współczesnego świata, który mimo sporych wysiłków korekcyjnych ciągle zbudowany jest na braku akceptacji wyglądającego inaczej. Jackpot – tytuł pracy odnosi się do loterii, gry, sukcesu i skumulowanej puli nagród, które należą się sprawnym. Wideo przedstawiające obracające się koło fortuny jest ważnym elementem aranżacji przestrzennej. Odbiorca wprowadzony jest w przestrzeń sali wyłożonej zieloną wykładziną nawiązującą do stołu bilardowego, staje się uczestnikiem gry, staje się bezradną kulą zależną od możliwości gracza, który nami gra. Kto to jest, nie wiemy.

Nadia Markiewicz stworzyła przestrzeń do rozważań na temat pełnosprawności i niepełnosprawności, na temat wykluczenia.

To bardzo ważny głos w sytuacji kiedy, jak sama mówi: „Obecnie cały świat zaczyna mieć ograniczenia podobne niepełnosprawnym i powoli zaczyna o tym myśleć”.

Mam nadzieję, że Jackpot przyczyni się do rozmontowania barier dzielących ludzi i otworzy nowe możliwości komunikacyjne.

Supernormal

promotor: prof. Prot Jarnuszkiewicz

Aneks do pracy dyplomowej Supernormal realizowany w Pracowni Relacji Wizualnych przez Nadię Markiewicz to realizacja poruszająca aktualne problemy społeczne. Stawia pytania na temat roli kobiety w kulturze powszechnej oraz konfrontuje widza z niepełnosprawnością, a także nawiązuje do znormalizowanych standardów piękna. Praca Nadii Markiewicz to realizacja wideo bazująca na odwzorowaniu przez autorkę kadrów z filmów przedstawiających kobiece role filmowe. Każdy z nich wyreżyserowany został przez mężczyznę i przedstawia sposób, w jaki postrzegane są kobiety. Filmy często traktowane są jako kanon i wyznacznik zachowań ludzi i społeczeństw. Z tego właśnie powodu Artystka wybiera tę właśnie formę dialogu i konfrontuje się z narzuconym przez kulturę wizerunkiem. Zderza swoją niepełnosprawność z utartym paradygmatem kulturowym, stawiając przed nami, widzami, kluczowe pytania o sposoby rozumienia i uczenia się świata.